tirsdag 12. juli 2011

Trene til halvmaraton - Del 9 - Målsetting og Mcmillan running calculator

Siden jeg begynte å løpe for et knapt år siden har målsettingen for treningen hele tiden endret seg. I utgangspunktet var målet å bli i bedre form, det ble jeg raskt. Etter to måneders trening ble målet derfor å løpe halvmaraton i Gøteborg på under to timer. Etter et halvt år var formen enda litt bedre og målet ble endret til å løpe Göteborgsvarvet på under 1.50. Etter åtte måneder løp jeg halvmaraton i Fredrikstad på 1.45.

Nå har det gått ett år siden jeg begynte å trene. Oslo maraton er neste konkurranse på tapetet. Det kan godt hende jeg løper noen 10 kilometer konkurranser før den tid, men bare for gøy. Den siste måneden har jeg deltatt i tre 10.km konkurranser og kommet inn på mellom 44 og 46 minutter i disse.

Hvor raskt bør jeg satse på å løpe på halvmaraton?For å unngå å gå på en smell, er det greit å ha en realistisk målsetting. Jeg har en liten drøm om å komme under 1.40, men er det realistisk? Når jeg plotter 10km tiden min inn i Mcmillan running calculator spår den at jeg greie bør det, men kan man stole på denne Mcmillan? Mange kommentarer på nettet tyder på at mannens kalkulator har en forbløffende nøyaktighet, selvfølgelig med forutsetning om at man trener til distansen man skal konkurrere i.


Mcmillan running calculator 


I mitt tilfelle betyr det (i følge Mcmillans running calculator) at når jeg i dag løper 10 km på 44.34, så bør jeg klare halvmaraton (13.1 miles) på 1.39.

Selv om mange forhold spiller inn på om jeg vil klare tiden Mcmillan mener jeg bør klare, er det en god indikasjon på formen. Også er det jo lettere å løpe ti km testløp, enn å sjekke hvor fort man greier å løpe hele distansen (21.1 km).

Heldigvis er det ett par måneder til Oslo Maraton sånn at jeg kan få tilstrekkelig med skikkelige langturer i bena.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar