fredag 1. juli 2011

Trene til Halvmaraton - Del 8 - styrketrening for løping

Siden jeg begynte å løpe for litt under ett år siden, har jeg gjennomført to halvmaraton og to 10-kilometerkonkurranser. Planlagt og regelmessig trening har ført til at:

  • formen har generelt sett blitt bedre
  • tiden pr. kilometer kryper stadig nedover 
  • antall kilometer jeg klarer å holde tempoet øker
  • jeg har tatt av en del unødvendig tonnasje (ikke et mål i utgangspunktet, men helt grei side-effekt)
Så hva nå? Min opprinnelige målsetting er nådd - formen har blitt utrolig mye bedre. Min reviderte målsetting om å bli superrask kommer jeg sannsynligvis aldri til å nå, så hvorfor fortsetter jeg å løpe? 
  • fordi jeg synes det er utrolig deilig, både underveis og etterpå
  • fordi det er morsomt å konkurrere
  • men viktigst - fordi jeg har fortsatt en del å gå på!
Etter bilder og film fra Kristinaløpet ble jeg klar over at løpesteget mitt mangler spenst - det vil si; Jeg mangler spenst.

Løsningen:

20 kg på stanga, 7 kg pr manual.


Ikke rare greiene, men akkurat som med løpingen har jeg tro på at det er lurt å ta det pent i begynnelsen. Denne uken har jeg avsluttet løpeturene med dype knebøy og utfall: 10 repetisjoner x 3. Det er bare 20 kg tilsammen på ryggen, men merker at det tar litt. Etterhvert skal dette føre til ett mer sprettent steg og mer kraft i bakker, etc. Er spent på om jeg vil merke forskjell innen Oslo Halvmaraton i september.

Manualene kjøpte jeg fordi jeg helt klart har godt av å trene overkroppen litt.

Utstyret ble kjøpt inn på XXL til rett over 600 kroner. Ikke gal pris det!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar